קיים הבדל מהותי בין מנהל מצוין לבין מנהל שהוא מנהיג.
המנהיג החינוכי מוביל צוות המורים ומעצימם בעיקר בדרך של הקשבה
שיתופיות, תחושת שייכות,אכפתיות ועידוד כל אחד להפעיל יוזמות ויצירתיות.
מבנה מוסד חינוכי איתן וטוב בנוי משפע רב של פעילויות ותחומים מגוונים רבים מאוד.
מנהל שהוא מנהיג המוצלח ביותר-אינו מסוגל לבדו לחולל ללא הרף תהליכי שינוי וחדשנות ולהפעיל המוסד החינוכי בדרכים יעילות המתאימות לאפיוני הדור.
ככל שהצוות כולו שותף בקביעת חזון ובתהליכים לכיבוש כל יעד-כן יצליחו להעפיל על כל פסגה ולהגיע לרמה הגבוהה ביותר.
צוות מורים מלוכד ומגובש תלוי אמנם במנהיג המוביל ומשפיע-אך גם ובעיקר בצוות הניהולי-העומד לצידו של המנהל והמוביל את "כל" העשייה הגדושה באיכות הטובה ביותר,כאשר לכל מורה בצוות הניהול תפקיד מוגדר וברור בניהול בית הספר.
ככל שהצוות הניהולי מלוכד ונוטל על עצמו אחריות לשפע מוקדי העשייה ההצלחה תתרומם לשחקים.
ברור היטב שעל המנהיג לחלק תפקידים ברורים ובהירים של תחומי "אחריות" לכל אחד מצוות הניהול.
ברור לי על פי ניסיוני הרב במערכת החינוך-כי ככל שהמנהל-המנהיג יעודד חברי צוות הניהול,מחמיא להם על עמלם החשוב והעקרוני,מבהיר להם היטב תפקידיהם ומגדיר היטב תחומי "האחריות" הרי התוצרים-התפוקות יהיו מצוינים.
אף מצאתי כי ככל שהמנהל-המנהיג וכל הצוות הניהולי – משכילים מבחינה אקדמית,בעלי שפע השתלמויות אישיות-החשיבה בעשייה יצירתית וחדשנית יותר.
מנהל-מנהיג מעודד כל צוות המורים ובודאי צוות המובילים ללמוד וללמוד כל הזמן נותן "במה" לכל לומד לספר על לימודיו,על התוכן הלימודי,על מאמרים מקסימים ומועילים וכמובן על ספרים איכותיים.
הכרתי בזמנו,מנהלים בינוניים שחלק ממוריהם יצאו לשפע השתלמויות
והמנהל... מעולם לא שאל-איך היה? מה למדתם? במה תוכלו להעניק הידע והחכמה שרכשתם לשאר המורים?
חקרתי מורים-"מקצועיים" שיצאו ביוזמתי ובהשתתפותי לשבועות לימוד רבים, תמיד שאלתי אותם האם קיבלו "במה" בבית ספרם בהשפעת המנהל. "רק" המנהלים-המנהיגים והטובים ביצעו חכמה מנהיגותית זאת.
בביקורים שקורסי המנהלים עורכים במוסדות החינוך האיכותיים-בהם אנו לומדים מהו מנהל-שהוא מנהיג איכותי,תמיד...תמיד...אנו פוגשים את צוות הניהול המתארים בפנינו תפקידיהם המגוונים והחשובים.
המנהלים-המנהיגים הללו נותנים "במה" לכל איש צוות לתאר היטב עמלו החינוכי והחברתי-וכולנו חשים "באחריות" שהם נושאים להצלחת המוסד החינוכי.
אנו חשים שעבודת צוות ניהול נכונה ואיכותית הוא תנאי חשוב מאוד להצלחתו המנהיגותית של המנהל-אל מול שפע התפקידים המוטלים על מנהל-מנהיג.
מנהל-מנהיג חייב להבהיר כאמור היטב מהות תפקידו של כל איש צוות אך להעניק עידוד ומחמאות,יחסי אמון הדדיים מהותיים,פרגון הדדי,יחסי חברות מעולים,ערבות הדדית וכמובן חלוקת תפקידים מוגדרת היטב.
פיתוח "חיי חברה" מהווה מוקד חשוב בהצלחתם של תלמידים בבית הספר,אך ברור לי היטב כי ההצלחה העיקרית והראשונה נובעת מבניית "חיי חברה" בקרב המורים כולם וזה חייב... חייב... להתחיל בחיי חברה בקרב הצוות הניהולי והמנהל.
הקב"ה בראנו שונים אחד מן השני, לכל אחד כישורים ויכולות שונים.
חובה על מנהל-מנהיג לבנות צוות מגובש שיפרגן אחד לשני,שכל אחד מהצוות יטמיע בתוכו התכונה של התבוננות ביתרונות ובאיכויות של חבריו ללא-קנאה,מותר להתווכח,מותר לדון על כל נושא,מותר לשאול שאלות אך הכל מתוך אהבה וכבוד.
החכמה היהודית נובעת "משאילת שאלות" "מויכוחים","משקלא וטריא"-אך הכל חייב להעשות כאמור מתוך "ואהבת לרעך כמוך".
ויכוח בריא ואיתן רק עוזר להתרוממות החכמה והבינה.
"קבלת החלטות" לאחר דיון משותף ושאילת שאלות היא איכותית ומעמיקה.
מנהל-מנהיג חייב לבנות צוות ניהול-שכל ההחלטות נובעות משקלא וטריא-ומויכוחים-והכל מתוך חברות וידידות לשמה.
מותר וראוי לזהות יכולתו של כל איש צוות ולעודדו להמשיך ולפתח יכולתו זו,לסביבה-לצוות יש השפעה אדירה ומשמעותית על המוטיבציה של כל איש צוות לנוע קדימה,לחשוב חשיבה יצירתית ולהביע חדשנות וכל יוזמה.
כל איש צוות צריך ללמוד להקשיב לחברו ולבנות תשתית איתנה של יישום כל רעיון חדשני.
"עידוד חברי" מרבה מוח פורה ויצירתי.
ויכוחים ודיונים לפני קבלת החלטות-אין... אין... בהם בזבוז זמן.
חובה על המנהל-המנהיג ועל כל הצוות הניהול להשרות אמונה איש ברעהו ולהוות דוגמא לכל צוות המורים.
"סיעור מוחות" – גורם עקרוני לעבודה יצירתית,לקבלת החלטות חכמות ולאיתור אסטרטגיות-מדהימות לביצוע המשימות.
ראוי שכל הצוות הניהולי יהיה "מגובש" בהבנה-שגם לאחר ויכוחים ושמיעת דעות שונות,יש לקבל החלטה ברורה ואחידה שתפעיל כל הצוות יחדיו.
כאמור חלוקת התפקידים חייבת להיות ברורה ואיתנה לכולם וכמובן "האחריות" מוטלת על כולם אך לכל אחד "אחריות" משלו-על תפקידיו ומשימותיו.
מנהיג מוסד חינוכי-חייב למצוא כל נתיב כדי לעודד כל חבר בצוות הניהולי-לחוש שהוא "המנהיג" בתפקידו ובמשימותיו.
להלן מספר טיפים שיסייעו למנהל-מנהיג בהפעלת צוות מוביל –
• אמון וכבוד הדדי – חייבים להיות מוחדרים בכל איש צוות.
ערוצי תקשורת פתוחים,הקשבה ועידוד,השמעת דעות שונות ומגוונות,ראוי ללמוד להגיע "תמיד" להסכמות לאחר דיונים וויכוחים.
• חלוקת תפקידים – חובה על המנהיג להגדיר ולהבהיר תפקידו של כל איש צוות, מהם סמכויותיו? מהו אחריותו? ולהקנות לכל אחד רגישות ונחישות להצלחה.
• בניית חיי חברה – חובה ברורה להצלחה חיי חברה יוצרים אדם
שמח ומאושר שמוחו פורה ויצירתי.
בניית חיי חברה "גוזל זמן",חשוב מאוד מאוד-לראות זמן זה כיתרון מהותי וחשוב בהצלחה.
* עידוד,פרגון ודברי שבח – להרבות בכך,ולא להיות קמצן במחמאות
היצירתיות קיימת בעיקר אצל אנשים זקופי קומה המאמינים
בעצמם וביכולתם.
ככל שנחמיא להם נגביר בהם את הרצון לנסות ולהתמודד עם
דילמות נוספות.
• הקניית אמון-"בלקוחות" – ההורים הם הלקוחות בחינוך, עלינו
לטפח צוות שיבין היטב כי יש חשיבות שהלקוחות יהיו מרוצים,
חייבים למצוא כל נתיב כדי לשתף הלקוחות בעשייה,בחשיבה ובטיפוח הילדים בבית-כהמשך לעשייה החינוכית המוסדית-טיפוח "הורים-כמנהיגים" תלוי בנו –כל אנשי הצוות.
• שיווק ופרסום - ככל שהצוות הניהולי יבין חשיבות השיווק
והפרסום,כן הם יזכו לראות פרי עמלם.
השיווק-מגביר את המוטיבציה,את היוזמות,את היצירתיות בכל איש צוות להמשיך ולהיות יוזם מיטבי.
• "במה" לכל איש צוות – חובה על המנהל-המנהיג לאפשר נתינת זמן-"במה" לכל איש צוות לספר ולתאר כל עשייתו,לפתוח כל הדרך-וכל הנתיבים בהם השתמש איש הצוות, כדי לאפשר דיון ושאילת שאלות, אך גם ובעיקר-ליצור בו-באיש הצוות בטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי.
• אחריות – מילת מפתח – לכל אחד מאנשי הצוות, עליהם להטמיע
בתוכם כי האחריות לביצוע כל המשימות המוטלות עליהם היא על כל אחד מהם.
ככל "שהאחריות" מוטמעת היטב בכל איש צוות-כן נזכה לראות פרי נפלא בעמל החינוכי.
• המנהל-המנהיג וכל אנשי הצוות הניהולי – חייבים לראות
תפקידיהם העיקריים "בהסכמת מורים",ההצלחה החינוכית הערכית,ההישגית,החברתית תלויה רק ואך ורק במורים ההופכים למנהיגים.
כל אנשי צוות הניהול חייבים לשאת בעול האחריות לפתח מורים-כמנהיגים.
• "כיף לי לבוא לבית הספר" – משפט נפלא מרתק ונהדר הנאמר על
ידי ילדים שיש להם "חברים".
הצוות הניהול חייב לבנות חברים, "מנהיגות נוער" שתשפיע ותוביל כל התלמידים למעלה ההצלחה.
כאשר ילדים שמחים ומאושרים בבית הספר ניתן היטב וביתר עוצמה לטפח-"הישגים לימודיים" ו"ערכיים".
המנהל – המנהיג והצוות הניהולי הם ורק הם חייבים להבין "האחריות" המוטלת על כתפיהם להוביל מוסדות החינוך לאיכויות,לפיתוח תלמידים מצטיינים-ולהוביל את ביה"ס לרמה גבוהה ואיכותית הכל... הכל... תלוי בצוות הניהול בהנהגת המנהיג.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.